ONTRAFELD BEWIJS, 17e-eeuws schildersdoek geeft zich bloot

Vanaf 1 november is in Museum Bussemakerhuis de tentoonstelling ‘ONTRAFELD BEWIJS, 17e-eeuws schildersdoek geeft zich bloot’ te zien. Een onthullende tentoonstelling over het onderzoek naar de schildersdoeken van oude meesters.

Achter elk schilderij zit wel een bijzonder verhaal

Al eeuwenlang schilderen kunstenaars op doek. Beroemde schilderijen van grote meesters zoals Rembrandt van Rijn, Johannes Vermeer en Frans Hals, zijn op een linnen ‘drager’ geschilderd. Toch weten we verrassend weinig over de schildersdoeken uit die tijd. Hoe werden deze doeken gemaakt, door wie, hoe kwamen schilders aan hun schildersdoek en was het schildersdoek in die tijd eigenlijk wel van linnen?

Het schildersdoek roept nog meer vragen op als we met moderne technieken en apparatuur naar de eeuwenoude schilderijen kijken. Op röntgenbeelden van schilderijen zien we karakteristieken, vervormingen en andere afwijkingen in het weefsel van het doek. Hoe en wanneer zijn die eigenschappen ontstaan?

Een uniek onderzoek

Als we antwoorden kunnen vinden op deze vragen kan ons dat misschien iets vertellen over de historie van het schilderij, de herkomst van het doek, de werkwijze van de schilder of de oorspronkelijke afmetingen van het schilderij.

Onderzoekers en restauratoren van het Rijksmuseum in Amsterdam, een weefster en medewerkers van Museum Bussemakerhuis werken onder de paraplu van het Nederlands Instituut voor Conservering, Kunst en Wetenschap (NICAS) samen om antwoorden op deze vragen te vinden.

Op het 17e-eeuwse weefgetouw in Museum Bussemakerhuis zullen tijdens de tentoonstelling reconstructies van het schildersdoek van de oude meesters worden geweven. Deze reconstructies zullen vervolgens worden geanalyseerd met dezelfde hypermoderne technieken als waarmee eeuwenoude schilderijen worden onderzocht.

Interessante feiten voor grote en kleine speurneuzen
Kruip in de rol van de onderzoekers en ontdek de verborgen verhalen 17e-eeuwse schilderijen. Kom röntgenbeelden bekijken, analyseer draden en, weefsels, verwonder je over de verrassende uitkomsten.

Rien Bekkers De miniatuurkostuums van  kostuumontwerper Rien Bekkers vormen een spannende afwisseling  met het wetenschappelijk onderzoek en geven  de bezoeker een moment van verbazing en bewondering.

Start: 01/11/2022
Einde: 01/05/2023